ЯК ЗАХИСТИТИ СВОЄ ВИБОРЧЕ ПРАВО
28 серпня 2014 року розпочався процес щодо підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України, які відбудуться 26 жовтня 2014 року.
Судовий захист виборчих прав є головною демократичною гарантією виборів.
Однак, може трапитися так, що прізвище виборця випадково (через адміністративну або технічну помилку) випало зі списку виборців, або ж, навпаки, занесене більше одного разу тощо. Такі помилки мають бути виправлені, порушені виборчі права - захищені.
У ширшому ж сенсі до захисту виборчих прав громадян належать усі випадки, в яких конкретні особи, політичні організації, партії або ЗМІ порушують виборче право: не допускають громадян до голосування, навмисне порушують правила виборчої кампанії, фальсифікують результати волевиявлення тощо. В цьому розумінні суд є кінцевою гарантією демократичного проведення виборів і того, щоб Закон був рівний для всіх, оскільки судовий захист виборчих прав є гарантією легітимності самих виборів.
Новопсковський районний суд Луганської області має на меті довести до відома виборців інформацію, яка допоможе їм реалізувати своє виборче право. Відповідну інформацію пропонуємо у формі запитання-відповідь.
1. Як оскаржити рішення, дії, чи бездіяльність виборчих комісій?
Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії).
Виборець (громадянин, який має право голосу у відповідних виборах) може оскаржити рішення, дію чи бездіяльність виборчої комісії, членів цих комісій, якщо таке рішення, дія чи бездіяльність порушує виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Статтею 108 ЗУ «Про вибори народних депутатів України» встановлено, що рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, її члена може бути оскаржено до окружної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію.
Скарга щодо бездіяльності окружної виборчої комісії також може бути подана до Центральної виборчої комісії.
Якщо, прийнято рішення оскаржити дії відповідної комісії до суду, то рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів народних депутатів України, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Рішення, дії чи бездіяльність інших (дільничних) виборчих комісій, членів цих комісій, оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
2. Які строки оскарження рішень, дій та бездіяльності виборчих комісій?
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду в цей же строк, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
3. Чи сплачується у такому випадку судовий збір?
Суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
4. Які особливості провадження у справах щодо уточнення списку виборців?
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Згідно ст. 40 ЗУ «Про вибори народних депутатів України» виборець має право ознайомитися із попереднім списком виборців у приміщенні дільничної виборчої комісії та перевірити правильність внесених до нього відомостей.
Виборець може звернутися до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців із заявою про уточнення попереднього списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.
Право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах.
Адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії.
Позовна заява про уточнення списку виборців подається до адміністративного суду без сплати судового збору. Позовну заяву може бути подано не пізніше як за два дні до дня голосування.
ПАМ’ЯТАЙТЕ!
У разі звернення із зазначеним позовом до суду з порушення вищевказаного строку, позовна заява буде залишена без розгляду. Цікавтеся цим питанням завчасно.
5. Як оскаржити рішення, дії або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, які порушують законодавство про вибори і хто наділений таким правом?
Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори, мають виборча комісія, кандидат, партія (блок), місцева організація партії, які є суб'єктами відповідного виборчого процесу.
Виборець може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто.
Позовна заява щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб подається до окружного адміністративного суду за їх місцезнаходженням. Позовна заява щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори, подається до місцевого загального суду як адміністративного суду за їхнім місцезнаходженням.
6. Як захистити своє виборче право у судовому порядку?
Для захисту порушених прав в судовому порядку до суду слід подати позовну заяву.
У позовній заяві зазначаються:
1) найменування адміністративного суду, до якого подається позовна заява;
2) ім'я (найменування) позивача, поштова адреса, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі є;
3) ім'я (найменування) відповідача, посада і місце служби посадової чи службової особи, поштова адреса, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі відомі;
4) зміст позовних вимог згідно з частинами четвертою і п'ятою статті 105 цього Кодексу і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів, - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів;
5) у разі необхідності - клопотання про звільнення від сплати судового збору; про звільнення від оплати правової допомоги і забезпечення надання правової допомоги, якщо відповідний орган відмовив особі у забезпеченні правової допомоги; про призначення судової експертизи; про витребування доказів; про виклик свідків тощо;
6) перелік документів та інших матеріалів, що додаються.
На підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги, позивач надає докази, а в разі неможливості - зазначає докази, які не може самостійно надати, із зазначенням причин неможливості подання таких доказів.
До позовної заяви додаються її копії та копії всіх документів, що приєднуються до неї, відповідно до кількості відповідачів і третіх осіб. До позовної заяви додається також документ про сплату судового збору, крім випадків, коли його не належить сплачувати.
Позовна заява підписується позивачем або його представником із зазначенням дати її підписання.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Якщо позовна заява подається представником, то у ній зазначаються ім'я представника, його поштова адреса, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі є. Одночасно з позовною заявою подається довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження представника.
7. Як працюватимуть адміністративні суди під час виборчого процесу?
Робота Новопсковського районного суду Луганської області під час виборчого процесу організована таким чином, щоб максимально забезпечити якісний захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав учасників виборчого процесу в розумні строки на підставі неухильного та точного дотримання норм чинного законодавства України. З цією метою, починаючи з 15.09.2014 року, встановлено графік чергування суддів та працівників апарату суду у святкові та вихідні дні з 8.00 год. до 17.00 год., а 25.10.2014 року та 26.10.2014 року цілодобово.
Телефони для зв’язку: (06264)21464, (06264)21425.
Відповідна інформація також доступна на офіційному сайті Новопсковського районного суду Луганської області за адресою: http://np.lg.court.gov.ua/.
Інформація щодо графіку роботи інших судів під час виборчого процесу доступна на їх офіційних сайтах на порталі «Судова влада»: http://court.gov.ua/ .
На наше переконання, чинне законодавство України дозволяє захистити свої права, тому робіть це своєчасно та у визначений законом спосіб!
Керівник апарату Новопсковського районного суду
Луганської області А.С. Зінченко